Het einde van het kalenderjaar is voor veel horecabedrijven een hectische periode. Niet alleen is het druk, ook de balans wordt opgemaakt: is er genoeg verdiend om de winter door te komen? De één blikt tevreden terug, de ander likt zijn wonden en dan is er ook nog een groep die denkt met een paar goede decemberweken weer boven jan te zijn.
(Photo: Mattox, SXC.com)
Een goed inzicht in de financiële huishouding is anno 2013 een absolute voorwaarde om te overleven dan wel op succesvolle wijze te ondernemen. Niet weten waar je staat geeft niet alleen een akelig gevoel; een beroep moeten doen op bank, leveranciers en bekenden voor liquiditeitsverruiming is op z’n zachtst gezegd onhandig.
Het contrast was zelden zo groot. Aan de ene kant van het spectrum zien we een relatief grote groep bedrijven in moeilijkheden en aan de andere kant zien we bedrijven investeren: van een strandpaviljoenhouder die zijn zaak naar een hoger plan tilt, tot een ondernemer die een tweede bedrijf begint na inschrijving op een monumentaal pand. Ook uiterst kleinschalige investeringen lonen de moeite. Ik heb al aardig wat bedrijven de omzet zien verhogen door een beter verhaal op de website, het restylen van de entree van het bedrijf, et cetera.
Zijn er nog lichtpunten? Jazeker! Meerdere woorden die opgaan voor de titel Woord van het Jaar, hebben een duidelijke link met de horeca. Daaronder kweekburger en voedselfraude. En ‘gelukkig’ staat onze bedrijfstak nog steeds duidelijk op de radar van beleidsmakers, met verscherping van de regelgeving tot gevolg.
Maar nu even serieus. De huidige crisis leert ons dat het loont om te denken in termen als toegevoegde waarde. Bedrijven die hun kop boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteken, komen sterker uit deze crisis. Meer dan ooit wikken en wegen consumenten hun bestedingen zorgvuldig. Binnen het supermarktkanaal gaat het om het goedkopere alternatief maar in de horeca wordt voor kwaliteit gekozen. Liever een keer minder uit eten maar wel goed, dan keer op keer dat broodje happen dat aanvoelt als een kauwgombal.
Neem afstand van de grijze middenmoot met uw gastheerschap, productkwaliteit, bijzondere entourage of handigheid in sociale media. Draait de economie op volle toeren, dan zijn alle terrassen gevuld; nu alleen die van ondernemers die wat toevoegen. Overdenk tijdens een moment van bezinning de lichtpuntjes binnen uw bedrijf en bouw deze uit tot grote spotlights. Zodat u aan het einde van 2015 kunt zeggen: “Ik ben er nog”. Dan proosten we samen op onze waanzinnig mooie bedrijfstak!

