Toen begin 2005 de wodkatrend op doorbreken stond in Amsterdam werd bij mijn toenmalige werkgever, International Marques, een doosje met flessen afgeleverd. Het ging om kleine, donkergroene apothekersflessen met de welluidende naam Hendrick’s Gin erop. Of we daar iets mee konden in de horeca. Volledig onbekend met gin was ik niet, maar het was duidelijk iets anders dan ik kende. Mijn interesse in deze categorie was geboren en voorzichtig probeerden we gin bij bars onder de aandacht te brengen.
In de landen om ons heen groeide de gin-tonic inmiddels hard en nadat in Spanje een jaar of acht geleden de afterwork-borrelaars de longdrink omarmden, breidde de trend zich als een olievlek uit over Europa. Landen als Italië, Portugal en Duitsland zijn om, maar vooral in België sloeg de trend door naar gekte. De gin craze 2.0 zorgde hier voor recordomzetten bij slijters, items op het avondjournaal en zelfs een flink arsenaal aan boeken over het onderwerp.
Maar zoals dat bij veel trends gaat is het altijd afwachten hoelang het duurt voordat deze Nederland bereiken en of ze verder om zich heen zullen grijpen dan Amsterdam. Zo zijn er grote trends, denk aan wodka en prosecco, die echt tot ver buiten de hoofdstad hun weg naar de horeca en slijter wisten te vinden. Sommige kleinere trends sterven na een aantal jaar een stille dood of sluimeren zachtjes verder.
Bij ons begint nu echter heel voorzichtig de gin-tonic vaste voet aan wal te krijgen. In de Amsterdamse horeca steeg het aantal gin-tonicmenu’s explosief, met koplopers als Tunes Bar, Door 74 en Ron Gastrobar. Het afgelopen jaar kwamen er door heel Nederland zaken bij die dit overnamen. Belangrijk, want de gin- & tonictrend is de grootste kans ooit voor de Nederlandse horeca en slijterijbranche om de Nederlander premium te leren mixen.
Dat meer betaald mag worden voor een goeie whisky is namelijk meer dan geaccepteerd door consumenten, maar op het moment dat gemixt wordt, gaat de hand op de knip. De gin-tonic kan bij uitstek uitleggen dat een duurder product heel goed kan worden gemixt met een wat duurdere frisdrank. De Britten snappen dat trouwens al lang heel goed; hier heet de drank gewoon een mixer. Daarnaast is de gin-tonic de perfecte opstap naar andere mixen met rum, tequila of bourbon.
Ik hoop dan ook van harte dat alle ondernemers de gin-tonic breed omarmen om deze trend groot te maken in Nederland. De drank is echt een geweldige kans om ons publiek op te voeden en mee te nemen naar nieuwe smaken en mixen. En zulke mooie kansen komen niet heel vaak voorbij!
Mister Cocktail
Albert van Beeck Calkoen alias Mister Cocktail adviseert drankmerken en horecaondernemers. Daarnaast schrijft hij onder andere voor Esquire Magazine en lanceerde hij onlangs zijn Gin & Tonic Collection, een concept voor slijterijen met een selectie van negen gins en zes tonics.

