De (wijn)keuze van de kelner

Het voor iedereen begrijpelijke en inspirerende instructieboekje ‘Ik verkoop wijn in de horeca’ is herdrukt.

Het is de vierde druk; 15.000 exemplaren vonden al eerder een nuttige bestemming. Het boekje is bedoeld voor starters in de bediening, maar ook gevorderd horecapersoneel vindt er talloze waardevolle tips in om meer en betere wijn aan gasten te verkopen.

Het Wijninstituut gebruikt het boekje voor zijn horecaopleiding op niveau SWEN 1.

Laagdrempelig
Om jonge vakmensen enthousiast te maken voor wijn en voor de horeca, is dit praktijkhandboek bewust laagdrempelig gehouden. De frisse schrijfstijl en vormgeving maken de lezer op eigentijdse wijze vertrouwd met gastgerichtheid, communicatie en het actief verkopen van wijn in de horeca. Welke types wijnconsumenten zijn er? Wat willen zij? Hoe weet je of ze wijnadvies op prijs stellen? Hoe pak je dat aan?

Kennis en inzicht op dit gebied doen wonderen voor de omzet. ‘Ik verkoop wijn in de horeca’ is voor 9,95 euro verkrijgbaar via WeetvanWijn.nl.

Keuze van de kelner
Een inspirerende verkoopmethode kwam ik tegen op de website van de Amerikaanse Master of Wine en MasterSommelier Ronn Wiegand. Staff picks, noemen ze het in Ray’s Boathouse in Seattle. Je zou het kunnen vertalen als de keuze van de kelner.

Enkele personeelsleden en de eigenaar van het restaurant bevelen op de eerste pagina op de wijnkaart hun persoonlijke voorkeur voor een wijn aan. Het is een simpel maar effectief concept.

De aanbevelingen zijn gekoppeld aan een korting van 25 procent op een fles. Elke 4 tot 5 weken wisselt de lijst en bevelen andere personeelsleden hun favoriete wijnen aan. De promotie was een onmiddellijk succes, aldus de eigenaar. De werknemers vinden het spannend en motiverend om te doen.

Ze kiezen vaak bijzondere wijnen uit, die mensen uit zichzelf niet zo snel zouden bestellen. En het werkt. De persoonlijke aanbeveling in combinatie met de 25 procent korting prikkelt gasten om de aanbevolen wijnen te proberen.

Zuid-Afrika
Als ikzelf op dit moment een keuze van de kelner zou mogen uitzoeken, zou ik kiezen voor een mooie wijn van één van de vele vooruitstrevende jonge wijnmakers in Zuid-Afrika die de laatste jaren voortvarend aan de weg timmeren. Volgens onderzoeksbureau Nielsen zit er groei in de verkoop van de betere Zuid-Afrikaanse wijnen, terwijl die van de goedkoopste wijnen afneemt.

Dit was althans het geval in Groot-Brittannië. De verkoop van wijn boven de 7 pond winkelprijs (circa 9 euro), steeg in een jaar tijd met 34 procent. Volgens kenners betekent dit dat de kwaliteitswijnen uit Zuid-Afrika eindelijk meer waardering en bekendheid krijgen.

Mullineux
Chris en Andrea Mullineux (afbeelding) mogen gerekend worden bij de wijnmakers die aan deze trend bijdroegen. Zij maken in Swartland spannende wijnen van biologisch geteeld fruit, wilde gisten en met weloverwogen houtgebruik. Dat doen zij nog niet zo lang, want de eerste oogst was in 2008.

Mijn keuze van de kelner voor het najaar zou de Mullineux Kloof Street Red 2009 zijn. Van syrah, mourvèdre, cinsault, carignan en grenache. Een opwekkend frisse, kruidige en sappige wijn met Europese elegantie en verfijning. Prachtig. Wie eens wil proeven moet bij importeur Udo Göebel zijn, WineMatters.nl.