Biologische producten zijn in de supermarkt duurder dan niet-biologische, duurzaam gekapt hout is duurder dan regulier hout en een A-labelwasmachine is duurder dan eentje van de koopjespakker. Voor veel consumenten een reden om toch te kiezen voor net iets minder duurzaam.
Column Puck Wilbers, HTC
In de horeca staan biologische gerechten voor een bepaalde kwaliteitsbeleving. Als een bedrijf dan ook nog duurzaam is ingericht en dit duidelijk naar voren brengt op de website, in advertenties en in het verhaal bij binnenkomst van de gast, is de beleving compleet. Dit moet echter wel passen bij de bedrijfsvisie en is voor een laagdrempelig eetcafé of steakrestaurantje vaak te hoog gegrepen. Het stoot juist gasten af omdat ze denken dat de horecazaak duur is. Daarbij kost het wat om de aanpassingen in de inrichting te doen en worden de inkoopkosten hoger door de duurdere producten.
Is dat zo? Dat de ondernemer dient te investeren is waar. Maar er moet vooral geïnvesteerd worden in tijd, mentaliteit en een andere werkwijze. Natuurlijk moet ook geïnvesteerd te worden in spaarlampen, isolatie of in zuinigere apparatuur, maar door deze redelijk beperkte investeringen wordt op termijn geld verdiend. De energie-, water- en afvalrekeningen worden lager en als een bedrijf gecertificeerd is (bijvoorbeeld met de Green Key), komt het in aanmerking voor fiscale, financiële voordelen. Zonder dat veel ondernemers het realiseren is die dure investering dus al snel terugverdiend.
Maar laten we eerlijk zijn: het is makkelijker om niet duurzaam te zijn. Geen extra investeringen, geen training van personeel, geen gedoe met producten. Laat die verwarming lekker hoog staan en gooi die overbodige krop sla weg. Kan jou het schelen als ondernemer dat je (achter)kleinkinderen weinig meer te ondernemen hebben. Kop in het zand en niet nadenken over het milieu …
Helaas loop je dan op termijn ook steeds meer gasten mis en boeken grote zakelijke partijen niet meer omdat de maatschappij wel degelijk verandert. Consumenten leven bewuster en accepteren steeds minder dat de koe in een te kleine stal leeft en dat kleine kinderen in ontwikkelingslanden de bedrading voor de goedkopere wasmachine maken.
Dus grijp uw kans en ga voor duurzaamheid, meer gasten en lagere kosten!
Puck Wilbers, 06-22794134, p.wilbers@htcadvies.nl

