Eierkoek en trekdrop

Cabernet sauvignon met trekdrop en chardonnay met eierkoek. Je kunt het malle wijn-spijscombinaties noemen (hoewel, waarom eigenlijk?), feit is dat dit 2 verrassende uitkomsten waren van een spannend, culinair experiment.

(Photo: Enrika79, SXC.com)

Dit vond plaats in hotel Okura in Amsterdam in aanwezigheid van Jacques Gravegeal en Florence Barthes, respectievelijk de president en algemeen directeur van de Interprofession des Vins Pays d’Oc IGP. Op uitnodiging van Pitch Communicatie & PR verzorgde smaakprofessor Peter Klosse een proeverij. Hij besloot voor de verandering de theorie te laten voor wat die is en zich te laten verrassen door de praktijk. Zodoende kregen we allerlei alledaagse producten uit de supermarkt bij een negental Pays d’Oc-wijnen voorgezet. Denk aan popcorn, piccalilly, kroepoek, avocado, zure zult, chocola, geitenkaas en mango.

Dat juist de meest ongebruikelijke hapjes zoals trekdrop en eierkoek voor de grootste verrassingen zorgden, stemde tot nadenken. Het was al leuk geweest als bleek dat de chardonnay en de eierkoek of de cabernet sauvignon en de trekdrop geen ruzie zouden krijgen. Maar er gebeurde echt iets bijzonders. Het leek wel liefde op het eerste gezicht. De match leverde meer op dan de som der delen. 1 plus 1 werd 3. Het bleken smaakcombinaties te zijn waarbij tijdens het uitproberen van een wijnarrangement de sommelier en de kok elkaar een high five zouden geven. Het was een leuke en inspirerende ervaring. Het leerde ons weer eens hoe belangrijk het is om af en toe buiten de gebaande paden te treden.

Pays d'Oc
Het draaide bij deze wijn-spijsproeverij om de wijnen uit de categorie Collection, waarmee de Pay d’Oc zijn opmars in de wijnwereld sinds enkele jaren een nieuwe impuls geeft. Het label Pays d’Oc werd 25 jaar geleden in het leven geroepen als antwoord op het succes van de monocépagewijnen, met het druivenras op het etiket uit onder andere Australië en Chili. Pays d’Oc heeft zich inmiddels bewezen als een geslaagde vernieuwing in de Franse wijnwereld. Tegenwoordig worden in de Languedoc-Roussillon 840 miljoen flessen van deze toegankelijke, fruitige wijn gemaakt, waarvan ongeveer de helft wordt geëxporteerd. Daaraan draagt ons land overigens flink bij. Na Duitsland zijn wij met bijna 185.000 hectoliter de tweede exportmarkt voor de Pays d’Oc. Om de kwaliteitverschillen binnen de categorie Pays d’Oc te benadrukken, en vooral om de beste wijnen extra in de schijnwerpers te zetten (de gemiddelde inkoopprijs van 2,12 euro per liter laat wel zien dat het leeuwendeel van de wijn in de supermarktcategorie rond de 5 euro zit), wordt sinds 2008 onderscheid gemaakt tussen Seduction (simpele basiswijnen), Style (easy drinking) en Collection (de paradepaardjes).

Favorieten
3 van de 9 wijnen sprongen er bij de proeverij duidelijk bovenuit. Domaine Gayda, Cuvée Figure Libre 2010 van cabernet franc (importeur: Pasteuning), Domaine du Mas de Madame, Cuvée Elégance 2009, een zoete wijn (maar geen vin doux naturel) van muscat (nog geen importeur) en mijn persoonlijke favoriet Domaine Paul Mas, Cuvée Mas de Tannes Réserve 2011, een knapperig droge, verkwikkend kruidige en florale wijn van grenache blanc, die zich een gastronomische allrounder toonde omdat hij zich smakelijk staande hield bij een groot aantal hapjes. Daaronder jonge geitenkaas, groene-olijventapenade, avocado, gerookte zalm, garnalen met cocktailsaus en, daar heb je hem weer, eierkoek. (Importeur: Drankengroothandel Boonekamp.)

Han Sjakes
Reacties zijn welkom op Sjakes.com