Geen excuses

We naderen het einde van het jaar. Sterker nog: voor een deel van de horeca is het jaar al zo goed als afgesloten.

(Photo: LilKar, Shutterstock)

Denk aan de strandpaviljoenhouders, uitbaters van een ijssalon of gecombineerde horeca-recreatiebedrijven. Een gedeelte van hen zal tevreden terugkijken op het seizoen. Maar ik weet zeker dat ook een deel niet weet of zij volgend voorjaar weer de deuren kan openen voor gasten. Waarbij je je dan kunt afvragen: welke gasten? Want kennelijk is er onvoldoende klandizie voorhanden om de continuïteit van het bedrijf te waarborgen. Waar zijn die eens zo tevreden gasten gebleven?

De omzetcijfers

Ik zal u gerust stellen. Van mij geen triest verhaal over zware economische tijden, consumenten die de hand op de knip houden en die de horeca links laten liggen. Andersom zult u mij ook niet horen zeggen dat het allemaal voor de wind gaat. Zoals gebruikelijk zal de waarheid ergens in het midden liggen. Feit is dat de horecaomzet in 5 jaar tijd circa 6 procent steeg. Na inflatiecorrectie was er dus ongeveer sprake van een omzetstabilisatie.

In dezelfde periode nam het aantal horecabedrijven ongeveer met 2,5 procent toe. Wanneer we één en ander combineren, komen we erop uit dat een gemiddeld horecabedrijf dat 5 jaar geleden ook al bestond, de omzet iets zag dalen.

Oorzaken
Nu zeggen gemiddelden weliswaar niet alles, maar het is een gegeven dat menig ondernemer niks te klagen had over zijn omzet in 2007. Als we dat in 2012 wel doen, kan dat maar 2 dingen betekenen. Ofwel dat we verwend geraakt zijn op basis van stijgende omzetten uit het verleden, ofwel dat de daling op individueel niveau groter was dan landelijk.

Gasten die eerst bij u een tafeltje of kamer boekten, doen dat nu kennelijk bij de buurman. De enige vraag in dit verband die er echt toe doet is: waarom?

Constante kwaliteit
Zonder te beweren dat ik precies weet hoe het zit, denk ik dat een belangrijk deel van de sleutel tot behoud van omzet of die weer ‘terugpakken’, zit in het leveren van constante kwaliteit. Een horecabedrijf is zo goed of zo slecht als de laatste ervaring van een gast. Dat werd onlangs ook weer pijnlijk duidelijk naar aanleiding van de AD Koffietest. Ik had 3 van mijn favoriete bedrijven aangemeld. 2 belanden in de top 25, 1 in de achterhoede.

Uitgaande van de objectiviteit van de beoordelaars, ging er bij dat laatste bedrijf kennelijk iets niet goed op de dag(en) dat ze langskwamen. Wat ik dan vervolgens zo jammer vind is dat veel bedrijven excuses verzinnen. Wat koop je daar voor als consument? Ik was er gisteren niet toen het kopje koffie of de zalm wél top was. Ik ben er nu en ik wil nu een topproduct voorgeschoteld krijgen; mag dat? It’s a buyers market: een principe uit de economie waarmee u uw voordeel kunt doen.

Geen excuses
Feit is dat de horecaomzet op totaalniveau stagneert. Feit is ook dat het aantal horecabedrijven nog steeds toeneemt. En het laatste feit: een kleinere portemonnee en meer aanbod leidt tot een nog kritischere opstelling van uw gastenkring. Voor u 10 anderen! Doe niet moeilijk: zet kwaliteit voorop. Zorg ervoor dat niet bijna alle gasten maar álle gasten tevreden de deur uitgaan.

Dus niet op voorhand genoegen nemen met het gegeven dat het altijd wel een keertje mis kan gaan. Verliezers hebben excuses, winnaars een goed verhaal. Ik gun u een gezonde winnaarsmentaliteit in de laatste maanden van het jaar; dat het een mooie opmaat mag zijn naar uitbreiding van de gastenkring.