Als jij terugdenkt aan je mooiste momenten in het café, wat herinner jij je dan? Probeer eens zo’n prachtig moment te beschrijven, teken het desnoods eens uit. De meeste hebben opvallende overeenkomsten.
Het is nog volop zomer en ik hoop dat dit jaargetijde straks overgaat in een mooie, lange Indian summer. Maar voor nu, middenin de nacht, tikt de regen tegen het slaapkamerraam en hoor ik het onweer naderen. Langzaam waait het harder en harder. Behaaglijk kruip ik onder de dekens en geniet. Ik kan namelijk enorm genieten van een goede, zomerse onweersbui - sorry, elke gek heeft zijn gebrek. Mijn gedachten dwalen af naar andere genietmomenten en al snel zit ik in gedachten in de kroeg, waardoor vele mooie momenten langstrekken. Opvallend: eigenlijk gaan ze allemaal over je behaaglijk voelen, bijzonder persoonlijk contact, gezelligheid en genieten. Zelden gaan ze alleen over een product. Over koffie, pils, de sateh (ja, een enkele, memorabele keer, maar die saté was dan ook écht heel goed), de wijn ...
Ik denk aan een ondernemer die ik onlangs sprak en die zijn uitstekend aangelegde parkeerplaats weer gaat opbreken. Deze voegde in zijn ogen niets toe aan de beleving van zijn gasten, maar deed er eerder afbreuk aan. Een ondernemer die tot in zijn haarvaten begrijpt dat je tegenwoordig geen producten meer verkoopt in de horeca. Want producten zijn zo langzamerhand uitwisselbaar geworden. De pils bij het ene café verschilt écht niet zoveel van die in het andere en dan wil ik over bijvoorbeeld de wodka of whisky niet eens beginnen. Een week na mijn gesprek was ik terug op diezelfde plek met een startende onderneemster en liet haar zien waarin de bewuste ondernemer het verschil maakte. Niet met losse dingen, maar met een samenhangend gevoel. Dat paste perfect bij de invulling die zij gaf aan haar nieuwe businessplan.
Juist in deze tijd waarin mensen minder besteden maken ze keuzes op gevoel, gaan ze voor zekerheid en intenser genieten. Zoeken ze horecazaken die hen passen als een vertrouwde jas. Zelfs de parkeerplaats moest voor die ondernemer een passend onderdeel zijn van die vertrouwde jas.
Ben jij zo'n ondernemer die alleen maar bezig is met producten verkopen? Met het over je toog schijnbaar emotieloos wegzetten van artikelen? Natuurlijk moet je product kloppen en kan je er in een uitmuntend geval nog wel verschil mee maken. Maar een product is tegenwoordig amper meer dan een middel. Het doel van jouw gasten is heel anders en daar spelen de wakkere ondernemers van vandaag maar al te goed op in. Welke ondernemer ben jij? Ben je detaillist in de horeca en verkoop je producten óf ben je hartstochtelijk bezig met het comfortabel passend maken van lievelingsjassen voor om de schouders van je trouwe gasten? De wereld wordt weer kleiner en vakmanschap is harder nodig dan ooit. Échte kasteleins passen daar wel een mouw aan.

