Het succes van een bedrijf wordt vaak toegeschreven aan slimme acties en hard werken van de ondernemer en zijn team.
Maar als het restaurant, café of hotel terrein verliest in termen van omzet en rendement wordt de oorzaak nagenoeg altijd in de omgeving van het bedrijf gezocht. De wijze waarop successen en mislukkingen verklaard worden door een ondernemer is een belangrijke voorspeller van zijn succes op de lange termijn.
Toeval of geluk
Uiteraard ben ik niet blind voor alle gebeurtenissen en ontwikkelingen die invloed uitoefenen op de horeca. De afgelopen zomer is voor veel bedrijven die afhankelijk zijn van het weer dramatisch verlopen. En de economische crisis hakt er nog steeds flink in, dat is zonder meer waar.
Dat gezegd hebbende: waarom weet dan toch 1 op de 5 ondernemers, op momenten dat de horeca als totaal in de min zit, een omzetstijging te realiseren? Toeval, geluk? Dat kan bijna niet bij zo’n grote groep van ondernemers, dan is er meer aan de hand.
Investeren
Wat is dan het recept van succesvol ondernemen? Hét recept bestaat natuurlijk niet, maar er zijn wel overeenkomstige kenmerken die succesvolle ondernemers typeren. Zo investeren winnaars veel energie in een hechte band met hun medewerkers en worden zij hiervoor beloond in termen van weinig ziekteverzuim, arbeidsproductiviteit en een hogere gasttevredenheid.
Ook nemen zij geen genoegen met een advertentie in het lokale huis-aan-huisblad, maar zijn ze voortdurend op zoek naar het juiste kanaal om hun boodschap bij hun doelgroep over te brengen. Innoveren en investeren is ook een thema waarop het kaf en het koren gescheiden wordt: winnaars investeren juist in slechte tijden en profiteren daar direct van.
Kritisch
In de loop der jaren heb ik een lijst van ruim 15 kenmerken verzameld die het verschil maken tussen succesvolle en niet-succesvolle ondernemers. Het belangrijkste onderscheid tussen winnaars en verliezers heb ik echter nog niet genoemd: het vermogen van ondernemers om kritisch te zijn op de eigen prestaties én daar vervolgens mee aan de slag te gaan, dus het heft in eigen handen nemen.
Stilstaan
Ondernemers die ervan overtuigd zijn dat externe invloeden de oorzaak zijn van omzetverlies zijn genegen om af te wachten, ‘het komt immers vanzelf weer goed’. Soms is dat inderdaad het geval. Vaker zie ik echter dat zo’n bedrijf stil blijft staan in zijn ontwikkeling en voorbij gestreefd wordt door ondernemingen die aan de weg timmeren.
Zeg eens eerlijk: wanneer u even afstand neemt van uw bedrijf en uzelf kwetsbaar opstelt dan weet u best wat er aan schort binnen uw bedrijf. Bij de één is dat het verouderde interieur, bij de ander de te geringe aandacht voor de marketing. Wat het ook is: pak het beet, ga er mee aan de slag. U bepaalt zelf of u de speelbal wordt van gebeurtenissen of het heft in eigen handen neemt.
Het kan een mooi 2012 worden. De keuze is echter niet aan mij, de gast, de politiek of het weer, maar aan u.
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

