Het gaat beginnen!

Nog een dag en dan begint het WK Voetbal. Eindelijk, ik kan niet wachten. Voetbal is prachtig. Vooral tijdens zo'n groot wereldwijd evenement waar de beste spelers van de wereld acte de présence geven! U moet weten: ik ben eigenlijk hockeyer, maar het kijken naar het WK maakt ook bij mij iets los. De straten kleuren langzaam weer Oranje, het 'wij-gevoel' komt weer terug en de WK-hits worden gelanceerd. Zelfs Feyenoord -, Ajax - en PSV supporters gaan voor vier weken even hand-in-hand! Iedereen leeft er naar toe.De druk op 'onze jongens' is groot!

Het WK voetbal is ook voor de horeca natuurlijk een prima manier om de omzet op te krikken. Kijken naar voetbal en het drinken van een biertje horen onlosmakelijk bij elkaar. Ik ervaar zelf altijd dat als het echt een hele spannende wedstrijd is, ik dan nog wel eens een glaasje teveel drink. Eigen schuld natuurlijk! Horecaondernemers doen dan ook en masse mee aan de oranjegekte. Panden worden gepavoiseerd of zelfs helemaal oranje geschilderd. Televisie en beamer worden aangeschaft en strategisch opgehangen. Speciale promoties tijdens wedstrijddagen worden in het leven geroepen, soms zelfs hele creatieve acties. Het is wel zaak dat je als ondernemer ook echt werk maakt van het WK. Alleen een bordje ophangen met ‘hier voetbal’ lijkt mij volstrekt onvoldoende. Om de omzetkans ten volle te benutten zul je planmatig te werk moeten gaan. De aankleding, social media, communicatie, omzetacties, promotie en doelgroep dienen vooraf te worden bepaald.

Eerdaags stond in de krant een stuk over een horecaondernemer, die zeer bewust ‘de dames’ extra aandacht gaat geven. Voetbal blijft een mannenspelletje en de dames voelen zich dan soms wat verloren en ongewenst. Deze creatieve horecaondernemer heeft hier dus handig op ingespeeld. En wij weten allemaal: waar vrouwen komen, komen mannen! Logisch gevolg dus: zijn tent zit zeker vol! Een mooie creatieve insteek, waarmee hij deze commerciële kans ten volle gaat benutten.

De brouwerijen hebben uiteraard ook veel voordeel bij het voetbal. De zaken zitten vol, de retail verkoopt dubbele volumes en de bierpompen draaien continue tijdens het WK. Niet voor niks doen de brouwerijen altijd hun best om creatieve en leuke gadgets te bedenken. Elk toernooi weer een andere. Het is echter wel jammer dat de brouwerijen veel geld steken in de gadgets ten behoeve van de consumenten in de retail, maar helaas de promotie van hun bierverkopende horecaondernemers nauwelijks vormgeven. Best leuk hoor zo’n pakket vlaggetjes, toeters en merkshirts, maar de ondernemer is mijns inziens meer geholpen met een financiële donatie ten behoeve van bijvoorbeeld de media. Of zelfs het simpelweg samenstellen van een loyaliteitsactie, waarbij de gast bijvoorbeeld een loyaliteitsbon ontvangt om weer te komen kijken bij de volgende wedstrijd, volstaat. Simpel en doeltreffend. Ik snap het uiteraard wel, het gaat ook om exposure van de biermerknaam.

Maar zou het uitgangspunt niet simpelweg moeten zijn de verkoop van bier; het liefst zoveel mogelijk? De tent vol trekken met acties om daarmee de omzet en biervolumes te verhogen. De brouwer blij, de horeca blij, de gasten blij . Jullie hebben nog een dag. Veel succes!