Zet je gast centraal en wees aardig
Opvallende en originele acties vanuit je Facebook-bedrijfspagina dragen bij aan het behalen van je marketingdoelstellingen. Zet de gast daarom centraal en bedenk vooral aardige fanacties, activaties en campagnes.
Met serieuze, creatieve inzet van Facebook zorg je dat je horecaonderneming oprecht iets voor je echte fans kan betekenen. Maar wel gericht vanuit het hart van je zaak, je core business! Geven komt nu eenmaal op de eerste plaats als je ambassadeurs wilt winnen. Combineer daarbij het liefst online met offline. Zo ga je van virtueel naar realiteit. Jawel, ook hier dus van clicks naar bricks. Ga in ieder geval steeds weer voor een concept gericht op meer bezoek en interactie.
Waar je dan aan moet denken?
Een creatieve invulling van een actie of campagne is natuurlijk maatwerk maar er zijn een aantal generieke voorbeelden te geven:
1. Het snelle wedstrijdwerk:
- iets weggeven als mensen fan worden
- like, geef antwoord op een vraag (of stuur bericht naar pagina) en win
- stemmen met de like button
- foto's van fans laten taggen
- raad / doe en win (product, coupon, korting, proef)
- belonen van de zoveelste like
- tell a friend
2. Haak in op speciale situatie:
- verrassing op verjaardag
- belonen bijzondere groep gasten (bijvoorbeeld naam, kleur haar, kleding etc.) of combinatie daarvan
- inhaker op feestdag, vakantie of actualiteit
- iets of iemand in het zonnetje zetten
3. Creëer meerwaarde:
- een thematische chat met een expert
- een (culinaire?) test
- iets laten maken, bereiden, bewerken, ontwerpen
- prijsvraag als digitale ideeënbus
- brainstorm
- een game, bijvoorbeeld online trekker naar een pubquiz
- een speciale app met functionaliteit
Behalve voor liken en ‘beantwoord’ verzoeken verlopen deze acties tegenwoordig via een tab/app, zie hieronder voor de regels. Bij wedstrijdvormen kan je vragen om naam en mailadres en om akkoord te gaan met de voorwaarden. Afsluitend kan een bedankpagina een extra verwijzing bevatten. Voorop staan uiteraard duidelijke privacy voorwaarden.
Hou het creatief binnen de nieuwe regels
Facebook heeft de regels omtrent het uitvoeren van winacties aangescherpt. Kort gezegd mag je niet meer gebruik maken van de functies die Facebook zelf biedt, zoals vragen om een bericht te delen. Oftewel winacties houden waarbij je iets vraagt wat invloed heeft op de tijdlijn van de deelnemer. Laat je dus goed informeren over wat en wel niet mag.
Sinds kort mag je echter wel weer promoties inzetten vanuit je pagina tijdlijn met bijvoorbeeld een bericht. Zo is het toch weer mogelijk om kleine, simpele promoties plegen op je pagina! Winnaar(s) mogen ook gewoon bekend worden gemaakt op je pagina. Het delen van foto’s is echter nog steeds niet toegestaan als deelnamemechanisme. Lees hier de exacte do's en don'ts.
Gebruik apps als oplossing
De oplossing voor deze regels is een 'tabblad' boven aan je bedrijfspagina, exclusief voor fans beschikbaar te maken. Laat in dat tabblad een applicatie bouwen door een specialist. Afhankelijk van het budget en de functionaliteiten kan deze app een standaard stramien hebben of op maat gemaakt zijn, net als de tab. Maar voor deze techniek komt natuurlijk jouw unieke concept! Doe het er niet even tussendoor en durf te vragen… Ober!!
Robert Arnoldy is de man achter Arnoldy Communicatie. Met zijn bedrijf helpt hij ondernemers door de klanttevredenheid te maximaliseren.

