Laat je vinden via de juiste zoekwoorden

Wie wil dat nou niet? Een mooi resultaat halen bij zoekmachines als Google. Waarom zou je het toeval niet een handje helpen, door het zoekresultaat gunstig te beïnvloeden? Neem de juiste zoekwoorden op in de broncode van je site en creëer een solide basis voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Ik heb de vreemde hobby om bij sitebezoek ook even ‘achter de schermen‘ in de lijst van zoekwoorden te snuffelen. Neem van mij aan dat je dan vreemde keuzes aantreft: ook horecaondernemers weten niet altijd de juiste termen te kiezen. Daarom een aantal praktische tips om het zoekresultaat gunstig te beïnvloeden.

Denk vanuit de gast
Bedenk hoe je gast zoekt via zoekmachines. Welke woorden of combinaties daarvan tikken ze in? Dat bepaalt namelijk de keuze van de belangrijkste zoekwoorden, ook wel ‘keywords’ genoemd. Houd daarbij naast de voorkeurspelling ook rekening met de wijze waarop men zou kúnnen spellen. Wie weet zoeken ze met een oude of foutieve spelling. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar een een cafe, café, cafeetje of café-tje?

Bekijk je concurrent
Je wilt natuurlijk beter gevonden worden dan je naaste aanbieder en concurrent. Daarom is het leerzaam om hun sites te analyseren en te bekijken met welke zoekwoorden zij gevonden willen worden. Kies je positionering en maak een nog sterkere en onderscheidende selectie.

Tref de woorden
Om geen zoekwoorden over het hoofd te zien, volgt hier een lijst waar je aan kunt denken:
• Je branche en sector in elke denkbare variant.
• Geografische ligging van groot tot klein (land, provincie, gebied, omliggende plaatsen en vestigingsplaats).
• Je specialisatie en omschrijving van je product of dienst, abstract en specifiek.
• Je bedrijfsnaam, merk en pay-off.
• Lidmaatschappen van brancheorganisaties en keurmerken.

Zorg er wel voor dat jouw lijst van zoekwoorden overeenkomt met de werkelijke content van je site om de zoekrobot die je site indexeert niet van streek te maken met als resultaat een lagere ranking.

Analyseer en stel bij
Webstatistieken zoals Google Analytics geven je inzage waarop je sitebezoekers je site daadwerkelijk hebben gevonden. Analyseer deze met regelmaat en stel zo nodig je zoekwoorden bij. Zo kan je voor keywords die goed scoren, aanverwante zoekwoorden toevoegen. Google Adwords biedt je een online een hulpprogramma aan waarmee je de juiste zoekwoorden selecteert. Met een klik zie je hoeveel zoekopdrachten naar welke keywords worden uitgevoerd. En als je een algemeen gasttevredenheidonderzoek doet of laat uitvoeren, neem dan ook een vraag mee over zoekwoordvoorkeuren.

Blijf werken aan je profilering
De juiste trefwoorden maken je site dus beter vindbaar en zichtbaar. Meld je site ook aan bij andere sites waar mogelijk. Want ook het aantal vermeldingen met links van en naar je site dragen bij aan het resultaat. Geef ook aandacht aan wat de zoekmachine toont van jouw zoekresultaat. Het is een tijdrovende klus waar je met aandacht aan moet blijven werken. Geen tijd? Overweeg dan inschakeling van een specialist. En als je binnenkort merkt dat je concurrent bij jou de kunst afkijkt? Nou, dan weet je daar nu vast ook weer creatief op te reageren.

Robert Arnoldy zorgt als adviseur met ROAR online marketing communicatie dat je product of dienst gevonden, gezien, gelezen, gehoord én gedeeld wordt. Met de juiste mix van online én offline tools voor een optimale klantervaring. Voor meer info en contact: https://www.ro-ar.nl.