Ondernemen is net als omgaan met het weer. Je hebt de neiging om alleen te lachen als de zon schijnt, maar een goede regenbui op zijn tijd is best welkom. Dat is niet alleen goed tegen stof, maar ook lekker om alles weer even recht te trekken. Dan moet het alleen niet te lang regenen natuurlijk, en het is vooral de kunst om gebruik te maken van zo’n bui.
(Photo: SXC)
Iedereen kent wel die leuke clichés als: life isn’t about waiting for te storm to pass, it’s about learning to dance in the rain. Vervang het woord life echter maar eens door ondernemen en je leest hoe een crisis valt te overleven. Maar ja, zo’n danslesje in de regen boek je niet eventjes online en ook Gene Kelly (wie?) zingt al jaren niet meer vrolijk in de regen. Ik heb hier echter ook niet het recept voor crisis-overleving op de plank liggen, maar weet wel dat er nog steeds ondernemers zijn die het voor zichzelf in ieder geval niet mákkelijker maken.
Wie bijvoorbeeld de bui van de leeftijdsverhoging zag hangen had zich kunnen voorbereiden. Zo zie ik verschillende discotheek- en club-eigenaren die grotendeels zestienplussers ontvingen, prachtige activiteiten ontwikkelen. Ze richten zich op wat ouder publiek met seventies-avonden, bieden nieuw entertainment zoals paintball-avonden of proberen jonger publiek op andere manieren te boeien. Het gaat niet gemakkelijk, maar een alternatief is er niet: je moet als ondernemer vol aan de bak.
Eén weg die ik echter ook vaak ingeslagen zie worden baart mij altijd zorgen: die van prijsverlaging en nog meer aanbiedingen. Je kosten moeten namelijk wel worden betaald, die betaal je uit je marge en hoe kleiner je die maakt, hoe moeilijker dat wordt. Het is ook een vreemde weg om in te slaan omdat je je kunt afvragen hoe goed je je gast dan eigenlijk kent? Als hij écht bij je komt voor de prijs van je biertje, prima. Maar ik mag toch serieus wel hopen dat je hem veel meer te bieden hebt?
Draai het daarom om en vraag eens om een eurootje meer! En verhoog dan niet zomaar je prijs, maar dóe ook wat met die extra marge. Kijk in de ogen van je gasten en geef ze meer van wat ze nu eigenlijk bij je komen zoeken. Meer van wat ze willen en verleid ze om dat bij jou te komen halen. Bied vertier, een dolle avond, fantastische kwaliteitsdranken; verzin het maar, als er maar over wordt gesproken. Want als je écht een topavond hebt gehad, boeit de prijs je de volgende dag heus niet meer en verkoopt het verhaal zichzelf wel.
Voor niets gaat de zon op, maar om hem écht te laten schijnen moet je investeren in de beleving van je gasten. Bied hen dus meer van wat ze bij je komen zoeken, dan kan het ook best een eurootje meer zijn.

