Foto Michael Coghlan

Nieuwe marketing

Door: Kim van Velzen

Eigenlijk klopt de kop boven deze tekst niet. Marketing is nog steeds marketing, maar nu in een gedigitaliseerde wereld. De impact hiervan is groot en iedereen wil nieuwe marketing bedrijven om het merk maximaal onder de aandacht te krijgen. Welke nieuwe marketingvormen zijn relevant voor de hospitality?

Je hebt brand-to-brand-marketing op sociale media: grote merken die elkaar via sociale media uitdagen of op elkaar inhaken. Zoals Walibi die de Efteling pest via Facebook met als doel om op een eenvoudige manier de eigen merkwaarden zichtbaar te maken en earned media-aandacht te genereren. Fans reageren erop, sturen het door aan vrienden en delen het via sociale media. Hierdoor krijg je als merk ook zicht op de grootste merkambassadeurs.
In dezelfde lijn is er de inhaakmarketing, een vorm die inspeelt op een actuele gebeurtenis zoals het WK Voetbal. Heineken, KLM en de HEMA zijn hier zeer actief mee. De kunst is om in te haken op een gebeurtenis waarbij je het eigen merk ook relevant maakt. Inhaken om het inhaken is dus weinig effectief.

Een snelgroeiende vorm is reputatiemarketing. Door sociale media en de transparantie-eisende consument, kunnen bedrijven weinig meer verborgen houden en hebben ze niet meer het alleenrecht op communicatie over hun producten of diensten. De consument praat mee, of initieert zelf positieve of negatieve conversaties over het merk. McDonald’s kan erover meepraten. Daarom is het een grote campagne gestart om vragen te beantwoorden en mythes te ontkrachten. Niks doen is geen optie meer.
Er zijn ook platform-specifieke marketingvormen. Instagram-marketing met foto’s of vijftien-seconden-video’s is inmiddels ontdekt door veel merken. Een goed voorbeeld is Fish Tales. Bart van Olphen maakt in vijftien seconden een gerecht klaar met vis. Door relevant en waardevol te zijn kreeg hij wereldwijd aandacht en genereerde hij mediawaarde. Hij is inmiddels opgenomen in Jamie Olivers Food Tube-kanaal.

Tot slot de in mijn ogen meest waardevolle marketing voor de hospitality. De word-of-mouth-marketing. Zo oud als de mensheid en ook digitaal, e-WOM, zeer waardevol. Heb ik bijvoorbeeld een goede hotelervaring dan deel ik deze realtime via sociale media en privé geef ik via een gesloten kanaal tips aan vrienden. Of ik lees een artikel waarvan ik weet dat dit voor mijn klanten interessant is en deel dat. Een groot deel van deze waardevolle e-WOM ziet de marketeer van het merk niet, maar het is er wel.
Eigenlijk is one-to-one-marketing ouderwets. De ervaring van de gast is zo goed dat jouw merk positief via een gesloten kanaal onder de aandacht van andere mensen komt. Als je online content waardevol genoeg is, gebeurt dat ook. Dat delen gebeurt trouwens steeds vaker, buiten het zicht maar heel effectief, via WhatsApp. Dat zorgt voor een sneeuwbaleffect. Maar bedenk wel met online content: hoe goed of waardevol jouw content ook is, mensen delen deze pas als dit ook makkelijk wordt gemaakt. Kan ik jouw waardevolle content, op bijvoorbeeld de website, dus al delen via een WhatsApp-knop?