Scoren in (met) het juiste doel

"Wat is je doel eigenlijk?" "Dûhuh, winst maken natuurlijk." Dat lijkt een keurig, waar en heel valide antwoord. Maar dat is het niet. Want winst maken gaat puur om het scoren. Winst maken geeft aan of dat wat jij voor jezelf en je bedrijf als doel hebt gesteld, goed gaat. Dat de strategie die je voor je bedrijf hebt uitgestippeld klopt. Het is de beloning voor je inspanningen en de graadmeter of je op de goede weg zit.

(Photo: SXC/Roijaune)

Maar winst maken op zichzelf is eigenlijk geen goed doel. Want wát ga je doen om te zorgen dat je winst maakt, waarom zet je überhaupt de deur van je zaak open, wat dreef je ooit tot ondernemerschap? Met het antwoord op die vragen kom je een stuk dichter in de buurt van de juiste focus om te kunnen bestaan en overleven. Ik kom de mooiste doelen tegen, vaak gedreven door een passie of ideaal. Van de beste hamburgerzaak van de regio of de duurzaamste bar, tot aanhaken bij een thema en beleving zoals een rock-‘n-roll-muziekstijl of het simpelweg voorzien in snelheid en gemak. Pas als je weet welke zaak je wilt neerzetten en hoe je wilt aanhaken bij je consument, komt de perfectie van de uitvoering hiervan om de hoek kijken. En hoe beter dat gaat, hoe groter de winst. Inkoppertje, toch?

Daarmee hebben we wel meteen de twee grootste valkuilen van ondernemerschap te pakken. Vaak hebben ondernemers geen helder doel voor ogen, waardoor hun bedrijfsvoering voelt als: maar wat doen en hopen dat het goed komt. Het zijn de ondernemers die het vaak zoeken in acties en het van de hak op de tak springen met hun bedrijf. Herkenbaar?

Of het gaat om ondernemers die juist heel goed weten wat ze willen, hoe ze hun zaak neer willen zetten en die een uitstekende, erg strakke focus hebben, maar die verzuimen dit doel te (kunnen) verzilveren in de juiste opbrengst. Immers: je kan de mooiste cocktailbar van de stad hebben, maar als je marges of inkoop niet kloppen, of je personeel drinkt iedere avond je halve voorraad weg, dan vertaalt het mooiste doel zich nóg niet in een goede score.

Met het WK Voetbal 2014 bijna op zijn absolute hoogtepunt, vindt iedereen het heel logisch dat de beste teams niet bestaan uit louter aanvallers of verdedigers, maar dat er een (h)echt team staat met gedreven coaches en verzorgers omheen. Allemaal bezeten door dat ene doel, die strakke focus en allemaal in dienst van een perfecte uitvoering van tactiek en techniek. Ieder z’n specialiteit, en eigenlijk vinden we dat niet meer dan normaal. Ook voor een ondernemer zou dat heel normaal moeten zijn. Die hoeft niet keeper en spits en bondscoach ineen te zijn. Weet als ondernemer wat je heel goed kan en zoek de mensen om je heen om je aan te vullen in de rest. Of dat nu de perfectie van de actie is of de juiste focus aanbrengen: zorg voor goede mensen die je op de juiste wijze coacht. Pure winst.