Ik werd vandaag verrast door een bericht op de website van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Allereerst dacht ik nog aan een 1 april-grap, maar het bleek maar al te serieus. "Waarom heeft het KNMI wél grip op je doelgroep, maar jij zélf niet? Buig het om!"
Column Hermannus Stegeman
Volgens het bericht op KHN's website laat het grote publiek zich nog te veel leiden door de globale weersvoorspellingen voor heel Nederland. Ook zou het KNMI te weinig specifiek en lokaal inspelen op de behoefte van de consument.
Met als achterliggend motief: verkeerde verwachtingen bij de consument zorgen voor omzetverlies.
Nu klopt dit laatste maar al te goed. Vaak ligt dat dan echter aan de horecaondernemer of -onderneming zelf, maar in dit geval wordt de boeman buiten de deur gezocht. Maar ligt het probleem wel bij de consument, die te veel zou steunen op de landelijke verwachtingen?
Allereerst valt mij de negatieve invalshoek op. Slechte voorspellingen zorgen voor omzetverlies. Uit eigen ervaring weet ik echter dat een buitje regen op een mooi voorspelde dag ook zomaar kan zorgen voor een volle zaak, vol schuilende en consumerende gasten.
Prachtige sfeermomenten, waarin je al je gastvrijheid, service en zorg kwijt kan. Juist die momenten zorgen voor promotie en dankbaarheid bij je gasten én extra omzet. Maar daar hoor ik nu even niemand over.
Wat mij ook opvalt, is het wijzen naar een ander voor een probleem dat eigenlijk bij de ondernemers zélf ligt. Waarom heeft het KNMI wél grip op je doelgroep, maar jij zélf niet? Waarom komt die consument nog niet bij jou kijken voor de beste combinatie van activiteiten en het weer?
Ieder café heeft inmiddels toch wel een website, lijkt me. Daar kan je heel eenvoudig de verwachting van Buienradar op laten zien.
Combineer die verwachting met handige weetjes en activiteiten in de regio en je gast komt vanzelf het eerst bij jou. In de discussie op Twitter met onder andere @KHN en @horecainnovatie reageerde @Bijhetstrand op Texel met deze tweet.
Het kan dus wel. Het gebeurt ook al, je collega’s zitten niet te slapen, maar zijn actief op zoek naar contact met hun gasten. Ze klagen niet, maar beantwoorden een behoefte van de consument. Ze zorgen voor toegevoegde waarde en creëren daarmee een mooi netwerk van trouwe gasten om zich heen.
Dus hou nou eens op met klagen over het weer, dat is verspilde energie. Die kan je beter besteden aan het uitoefenen van je passie. Buig het om en bied je gast een alternatief. Dat is een stuk beter voor je omzet.

