Horeca en feest: deze 2 woorden staan bijna synoniem voor elkaar en dan niet alleen tijdens carnaval.
Denk ook aan bruiloften, jubilea, een etentje om de nieuwe baan te vieren of het vieren van de seizoenen. Niks mooiers dan het eerste koele pilsje op een terras op een zonovergoten lentedag. Of het eerste hertenbiefstukje bij aanvang van het wildseizoen.
De horeca zelf viert echter nog te weinig feesten en laat daarmee veel omzetmogelijkheden en aanleidingen liggen om in het nieuws te komen.
Terwijl ik deze column schrijf is het nog maar 4 dagen tot de Nationale Pannenkoekendag. Ik sta met mijn gezin ingeschreven in het e-mailbestand van 4 pannenkoekenrestaurants. Geen van deze bedrijven heeft ons per e-mail op de ‘feestdag’ geattendeerd of een voorstel voor een leuk arrangement gedaan. Nog een voorbeeld: inmiddels hebben we al flink wat terrasdagen achter de rug. U dacht toch niet dat ook maar één van de horecabedrijven waar ik in het e-mailbestand sta ons een berichtje heeft gestuurd dat de terrasstoelen klaarstaan voor ons?
Hoeveel aanleiding wil je hebben om de gast enthousiast te maken voor je bedrijf? En dan heb ik het alleen nog maar gehad over de feestmomenten die de omgeving of de natuur ons aanreikt. Wie houdt u tegen om zelf een feestje te organiseren? In de retail zijn ze daar ontzettend goed in. Denk bijvoorbeeld aan de Linnenweken van C&A, het Prijzencircus van de V&D of de Opruimweken bij Ikea. Allemaal goede voorbeelden van het zelf creëren van een aanleiding, een feestje om het bedrijf te bezoeken. Wacht niet met het huisvesten van een feestje, creëer er zelf één!
Wanneer bestond u 5 of 10 jaar? Wanneer heeft u uw inrichting ingrijpend veranderd of is er een nieuwe chef-kok aangetreden? Wanneer begon de lente, zomer & herfst? Wanneer heeft u voor het laatst de introductie van een nieuwe kaart gevierd? Wanneer heeft u voor het laatst een activiteit bedacht om de aandacht op uw bedrijf te vestigen? Hoe moeilijk is het eigenlijk om de grootste cappuccino in uw plaats uit te schenken en daarmee de publiciteit te halen? Hoe lastig is het om een appeltaartencompetitie uit te schrijven onder uw gasten en het recept van de winnaar een maand of langer op de menukaart te laten prijken?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Als u er geen feestje van maakt, waarom zou ik dan als gast uw bedrijf bezoeken? En zoals voor alle feesten geldt: als je geen uitnodigingen verstuurt via de mail, flyers, advertenties, website, Twitter, enzovoort, dan zit je toch echt alleen met de verjaardagstaart. Ik gun u veel feesten voor het komende jaar en veel bezoek.
Voor nu zeg ik ‘Proost!’ tegen Horeca Entree die 30 jaar bestaat. Op naar het volgende jubileum!
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

