U kunt ongetwijfeld mooie verhalen vertellen over de gerechten en wijnen op uw kaart. Over een stukje botermals, gemasseerd rundvlees bijvoorbeeld. Of over die ene smakelijke chardonnay-druif die rijpte op de zonrijke hellingen van die speciale wijngaard. Verhalen om van te smullen, natuurlijk. Maar hoe zit het met het kennisniveau over uw koffie en thee?
(Photo: SXC)
Ik merk dat er maar weinig horecazaken zijn waar ik meer te weten kom over deze producten. Een gemiste kans, als je het mij vraagt. Ik bedoel: hoe leuk is het om gasten bewust te maken van het verhaal achter hun drankje? Hoe meer ze weten, hoe groter hun kwaliteitsbesef, hoe groter de waardering voor het product en uiteindelijk dus ook voor uw zaak.
In ons land ligt nog maar een dun fundament als het gaat om koffie en thee. Met eenvoudige basiskennis kunt u daarom al gauw het verschil maken. Waar te beginnen? Heel dichtbij: bij uw leverancier. Waar komen mijn bonen vandaan? Wanneer zijn ze gebrand? Wat doet dat met de smaak? Hoe worden theebladeren geoogst? Hoe haal ik de beste smaak uit de thee? Als we deze verhalen nooit aan onze gasten vertellen, kunnen we ook niet verwachten dat zij koffie en thee meer gaan waarderen. Zolang we er in de horeca gewoon over doen, doen de gasten dat ook.
Leuk verhaal Kiona, maar daar heb ik allemaal geen tijd voor, hoor ik sommigen van u denken. Het kan ook snel en makkelijk door bijvoorbeeld op de drankenkaart of op een krijtbord wat leuke feiten te vermelden. Wist u bijvoorbeeld dat alle soorten thee beginnen als een groen blaadje? En zo zijn er nog tig andere, interessante weetjes die iets toevoegen aan de koffie en thee die u serveert. Let maar op: een simpel kopje koffie of thee wordt dan opeens net zo boeiend als zo’n stuk gemasseerd rundvlees.
