Wat als...

Wat als … de zon iedere dag schijnt en het 25 graden is? Iedere medewerker een of meerdere vakgerichte opleidingen volgde? Koks én creatief zijn én hard werken én een goede kostprijscalculatie kunnen uitvoeren? Iedere ondernemer werken in zijn bedrijf afwisselt met werken aan zijn bedrijf? Financiers op basis van vertrouwen handelen in plaats van indekken? Gasten ieder bezoek als een warme deken ervaren? Ieder horecabedrijf als een pareltje te boek staat?

Dit lijkt op het eerste gezicht een ideale situatie, nietwaar? Nooit meer op verjaardagsfeesten geklaag aanhoren over slechte bediening of biefstuk zonder smaak. Nooit meer met angst en beven de pinpas trekken en met ingehouden adem wachten of de betalingstransactie slaagt of niet. Enige manco aan het hierboven geschetste ideaalbeeld is dat ik als adviseur bijna niks meer te doen zou hebben. Maar goed: laat ik over mijn eigenbelang heenstappen en dat van de bedrijfstak voorop stellen. Is het geschetste ideaalbeeld echter wel zo ideaal? Ik waag het te betwijfelen.

Immers: wat maakt een geslaagd bezoek aan een horecabedrijf? Een vriendelijke jongedame die vlot serveert, een koel drankje en een broodje dat smakelijk is tot op de laatste kruimel? Zeker. Maar als ik dit op ieder terras tot mij kan nemen gaat de lol er snel vanaf. Oftewel: om een keer voldaan een restaurant uit te stappen, helpt het als er ook mindere ervaringen zijn. Juist als ik na een waardeloos bakkie dat geen troost biedt in de auto stap met een beker cappuccino van een van Nederlands meest bekende koffieconcepten, ervaar ik dit echt als een geluksmoment.

Ik keek het laatst even na: die grote beker cappuccino bij dat koffieconcept, kost rond de vier euro en dat is best veel geld. Toch heb ik het er graag voor over. Ik ervaar het bedrag weliswaar als veel, maar tegelijkertijd als: het is het waard. Dit terwijl ik 2,25 euro voor een waardeloze kop koffie al snel als én duur ervaar én het het niet waard vindt. Hoe wilt u te boek staan bij uw publiek? Als duur maar voortreffelijk, goedkoop maar matig óf goed en met een faire prijs? Het is déze basiskeuze die voor een groot deel het succes van een onderneming bepaalt. Een duidelijke positionering naar gasten waarbij de ervaring past bij de gewekte verwachtingen, is zodoende meer dan ooit van doorslaggevende betekenis in het gevecht om marktaandeel op lokaal niveau.

Diversiteit is goed: dan heeft de consument wat te kiezen en blijft deze geprikkeld om onze mooie bedrijfstak te bezoeken. Alles bij het oude laten dan, recht zo die gaat? Dat is echt geen optie: de toegevoegde waarde van buiten de deur eten en drinken staat al voldoende onder druk door de vele kookprogramma’s, keukenmachines, luxeproducten in het supermarktkanaal en de goede koffieapparaten. Blijf dus werken aan uw bedrijf, maak het tot een groot succes. Hoe? Focus op het antwoord op de volgende vraag: wat als mijn horecabedrijf het beste/leukste is?