Wat is het opeens stil?

Enkele jaren geleden is onder aanvoering van Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland de discussie over de situatie op de horecabiermarkt weer flink opgelaaid. Terecht. De toestand was stuitend. Gelukkig lijkt enige verbetering nu eindelijk in zicht.

(Photo: SXC)

Wat was er dan? Slechts enkele grote brouwers maakten de dienst uit. Onderlinge afspraken gooiden de markt op slot. Denk bijvoorbeeld aan de afspraak rond het claimverkeer van de bruikleen. Een protectionistische regelgeving, die 'verkocht' werd als voordeel voor de klant, maar die in werkelijkheid vooral positief voor de deelnemende brouwerijen uitpakte. Voor de kleinste investeringen werden langjarige afnamecontracten neergelegd, welke door onwetende ondernemers werden ondertekend. Klanten werden gepaaid met spiegeltjes en kraaltjes (een fustje hier, een doosje glazen daar..), echter zodra de overeenkomst tot stand was gekomen zag je de vertegenwoordiger ineens niet meer. Kortom, de markt zat op slot en slechts een zeer beperkt aantal horecaondernemers durfde daadwerkelijk van brouwerij te wisselen.

Er moest dus iets gebeuren; dat had de KHN heel goed gezien! Een brede discussie kwam op gang. Vergelijkingen tussen de horecabierprijzen en de supermarktbierprijzen, de bijna standaard jaarlijkse bierprijsverhogingen, de sterk bindende huurconstructies en de vermeende ‘wurgcontracten’ werden ineens openlijk op de korrel genomen. Soms onterecht, want een ondernemer is door ondertekening van het biercontract uiteraard zelf medeverantwoordelijk. In de media kwam het soms zelfs tot moddergooien. ,De onderzoeken van de één werden weerlegd door onderzoeken van de ander. Dieptepunt was toch echt de dagvaarding door KHN van de grote brouwerijen.

Diplomatie bleek de beste weg. Ondanks de scherpe discussie in de media is er op de achtergrond stevig met elkaar doorgepraat. De Minister van Economische Zaken, de heer Kamp, heeft zelfs het voortouw genomen om met alle partijen om de tafel te gaan. Waar heeft dat allemaal toe geleid? Er zijn in elk geval stappen gezet in de acceptatie van het probleem. Partijen lijken het daarover eens te zijn. Beloftes zijn gedaan om de markt transparanter te maken. Het is wel jammer dat de politiek de invulling van dit voornemen aan de markt zelf over laat. Daarmee krijg je toch de indruk van 'de slager die z’n eigen vlees keurt'. Niettemin lijken nu toch de eerste stappen richting meer transparantie gezet. Schoorvoetend, maar toch.

Heineken biedt sinds dit jaar de mogelijkheid om de kortingen (deels) af-factuur te ontvangen. Daarnaast biedt Heineken de tapinstallaties ter overname aan middels een vast afschrijvingsmodel, leesbaar op de website. Voorts ervaar ik zelf in de markt, dat Heineken op dit moment zeer scherpe staffelkortingen offreert terwijl de bewuste ondernemer toch brouwerijvrij blijft. Een logische vraag en aanbod situatie, prima dus! Maar, het is nu dus vooral Heineken die de daad bij het woord voegt.

Nu de eerste voorzichtige stappen zijn gezet, lijkt de discussie echter helaas weer te verstommen. Het is juist nu noodzakelijk, dat er druk is vanuit de markt. Mijn kritische columns blijf ik dan ook gewoon voor u schrijven. Bovendien bent u voor inhoudelijk advies natuurlijk altijd welkom!

Na 5 jaar bij een grote brouwerij in Nederland te hebben gewerkt, is Tom van Erven Dorens in 2008 gestart als zelfstandig adviseur op het gebied van biercontracten. Dit initiatief, Biercontract.nl, is inmiddeld 6 jaar oud. Met plezier informeert hij u als bezoeker van EntreeMagazine.nl over 'vreemde' bierconstructies en afspraken met de brouwerijen.