Wees geen speelbal (van het weer)

Als ik niet beter zou weten, zou ik afgaande op de maanden juni en juli al snel tot de conclusie komen dat de omzetontwikkeling in de horeca vrijwel uitsluitend het gevolg is van weersinvloeden. De meeste ondernemers die ik sprak over juni hadden het namelijk over een dramamaand en de meeste die ik hoorde over juli uitten vrijwel enkel jubelgeluiden, de ondernemers met geen terrasmogelijkheid uitgezonderd. Al die ondernemers hadden voor hun omzet maar één verklaring: het weer. Je zou bijna denken dat je als ondernemer enkel speelbal bent van externe ontwikkelingen en omstandigheden, maar zo is het natuurlijk niet.

Hoe verstandig het ook is om de omzet per dag, week, maand en jaar bij te houden, het is uitermate onverstandig om je gek te laten maken door de grote schommelingen. Het beste is om steeds een langere periode, liefst rond de zes maanden, aan te houden om te zien of je op koers ligt of dat er nog harder aan getrokken moet worden. Als ik bijvoorbeeld naar het eerste halfjaar kijk van de bedrijven die ik over een langere periode begeleid, noteerden ze allemaal omzetplussen van tussen de tien en 25 procent. Dat staat haaks op de geluiden uit de branche: de cijfers over het tweede kwartaal zijn nog niet binnen, maar de horeca als totaal noteerde het eerste kwartaal een min.

Zijn de bedrijven die ik begeleid dus zo bijzonder of ben ik zo’n goede adviseur? Uiteraard hoop ik dat het antwoord op beide vragen ja is, maar zo simpel mogen we niet redeneren. In voorbereiding op deze column belde ik een ochtend lang ondernemers en vroeg ze hoe het komt dat ze over het eerste halfjaar plusten. Het bleef opvallend vaak stil. Het meest genoemde antwoord was: we doen gewoon precies hetzelfde als anders. Ik moest het even op me in laten werken, maar dat is dus wezenlijk anders dan: ik heb niks gedaan. Bijna al deze bedrijven investeerden in 2012 of begin 2013 namelijk. Soms enkel in een verfbeurt, soms in het interieur, maar ook het upgraden van de tuin en parkeerplaats komen in het rijtje voor.

Dit gegeven sluit ook weer perfect aan bij wat uit onderzoek zo vaak naar voren komt: bedrijven die investeren ongeacht de economische omstandigheden zijn de ondernemingen die op lange termijn het meest succesvol zijn. Het zijn overigens ook niet de meest spannende bedrijven qua inrichting, acties of vernieuwing: het zijn simpelweg zaken waarvan de ondernemers zich de kop niet gek laten maken, die de oren en ogen goed open houden en hiernaar handelen zonder al te grote koerswijzigingen. En: beslissingen worden weloverwogen genomen en altijd moet de vraag ‘Voegt dit waarde toe?’ met een volmondig ja beantwoord worden.

Succes is het gewone buitengewoon goed doen. Het staat op mijn visitekaartje en niet zonder reden. Of jantje huilt of lacht is niet afhankelijk van toevalligheden die je als ondernemer overkomen. Het is het resultaat van met hart en verstand ondernemen en continu kijken naar mogelijkheden om de diensten die je levert naar een hoger plan te tillen. Met als vertrekpunt: als de gast tevreden is, vertaalt zich dat naar een positief (omzet)resultaat. Ga dus uit van uw eigen kracht, durf uw eigen koers te varen en stel u niet afhankelijk van het weer op. Dat gezegd hebbende wens ik u een goede nazomer toe. Dus ongeacht de temperatuur en hoeveelheid neerslag.