Wie trots zaait ...

Welkom lezer, in een geheel nieuw en toch vertrouwd blad. Bijna twee jaar geleden werd ik gevraagd of ik columns wilde schrijven voor Proost. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Graag en met liefde, zeg maar gerust met een zekere trots! Vorig jaar was er de restyling en de trots groeide. Wát een prachtig blad was het geworden en daar mocht ik voor schrijven. Inmiddels zijn we weer een verandering verder en de trots groeide nog verder. Want zeg nou zelf: voor je ligt toch het mooiste en meest complete horecavakblad van Nederland?

(Photo: Basketboy iStock)

Mond-tot-mondreclame is de beste reclame, het werkt beter dan welke advertentie-campagne ook. En de laatste jaren is het, zeker met alle sociale media, eigenlijk alleen nog maar belangrijker geworden. Sterker: minder dan één op de zeven van je gasten gelooft nog wat er in advertenties staat, terwijl de overgrote meerderheid van je publiek afgaat op aanbevelingen van anderen. Wat je nu veel hoort is dan ook dat je ambassadeurs moet kweken, dat je échte fans van je gasten moet maken.

Maar biertjes tappen voor je fans, cocktails shaken voor je ambassadeurs ... Ik kan me zo maar voorstellen dat je daar als ondernemer helemaal niets mee hebt. Toch kan het helemaal geen kwaad eens even op een andere manier te kijken naar wat je elke dag doet. Om te kijken naar hoe jouw gasten je bedrijf ervaren en hoe je die ervaring nóg beter kan maken. Zo goed zelfs, dat ze inderdaad echte fans van je worden.

Eén ding is zeker. Als je niet voldoet aan de verwachtingen en behoeften van je gasten, gaat het je in ieder geval niet lukken, dus fans creëren begint bij je gasten zelf. Soms al heel eenvoudig bij de keuze van het speciale biertje van de tap, maar ook bij nét dat beetje persoonlijke aandacht van je medewerkers en die oprechte interesse in wat je gast bezighoudt. Bij het betrekken van je gasten in je bedrijfsvoering. En fans creëren begint ook bij je eigen gevoel, bij kijken waar je zelf blij van wordt.

Bijna een jaar geleden citeerde ik Charles Darwin. “It is not the strongest nor the most intelligent of the species that survives. It is the one that is the most adaptable to change.” Voor je ligt nu een blad dat het heeft aangedurfd te veranderen, op zoek te gaan naar verbeteringen, naar nóg beter proberen aan te sluiten bij de behoeften van jou, jullie, de lezers. En ik kan niet anders zeggen dan dat ik apetrots ben om hierin te mogen schrijven. Dat durf ik rustig van de daken te schreeuwen. En geloof me, dat kan ook voor je gast gelden. Als deze graag bij je in de zaak is, blij is om bij je te zijn, kortom: een zekere trots voelt bij jouw en je bedrijf, heb je een fan voor het leven.

Wie trots zaait, oogst ambassadeurs. Dus durf op zoek te gaan naar die verandering, naar het aanhaken bij de trots van je gasten. Het is de beste reclame die je jezelf kan geven.