Terwijl Samsom en Rutte druk aan ruilverkaveling doen over zaken die u en mij gaan raken, maakt menig horecabedrijf zich op voor het rustigere najaar.
(Photo: Raywoo, Shutterstock)
Andere ondernemers gaan juist een drukke periode tegemoet. Hoe dan ook: alle moeten zich bij tijd en wijle afvragen of ze wel voldoende vet op de botten hebben om er volgend jaar nog te zijn. Investeren dan maar? Maar wat nu als eerste aan te pakken? De keuken? Het plafond? Nee wacht, het meubilair is pas écht aan vervanging toe.
Helaas is er niet voldoende budget om alles aan te pakken, dus dat wordt keuzes maken … En gelukkig maar! Want daar waar we van het komende kabinet met een beetje pech vlees noch vis kunnen verwachten, kunt u een duidelijke keuze maken voor uw bedrijf.
Te veel grijze muizen
Wat dat betreft is de huidige crisis a blessing in disguise, zoals de Engelsen het zo treffend verwoorden. Adverteren in de Gouden Gids of een lokaal sufferdje? Deed u eerder allebei. Tong of slibtong op de menukaart? Deed u eerder allebei. De huidige marktomstandigheden dwingen echter om keuzes te maken.
Keuzes die te veel ondernemers te lang niet maakten waardoor te veel grijze muizen ontstonden. Het is de hoogste tijd om die weer wat kleur te geven. Soms figuurlijk, soms letterlijk.
Wat wel mogelijk is
‘Maar ik heb niet genoeg geld’ of ‘maar de bank wil niet meewerken’. Typische voorbeelden van uitspraken van ondernemers die zich laten leiden door dat wat níet mogelijk is in plaats van te denken in mogelijkheden en kansen. Zo is er een hotelier die een verbouwing van 150.000 euro niet gefinancierd kreeg. Daarom vroeg hij aannemers wat zij dan wel konden leveren voor 90.000 euro en dat bleek verbazingwekkend veel te zijn.
Ook is er een brasserie die via een veilingsite een uniek espressoapparaat (een eyecatcher eerste klas) en een nieuw interieur op de kop tikte. Tegen 25 procent minder dan vooraf ingeschat was.
Minimale aanpassing
U hoeft het echter vaak niet te zoeken in de duizenden euro’s. Kijk de ruimte in uw restaurant of hotelkamer rond en bedenk met welke minimale aanpassing u het grootste effect sorteert. Is dat een panoramafoto op de wand, een nieuwe wandlamp of gewoon een likje verf over het buitenbord? En kan de menukaart een nieuwe introductietekst gebruiken of moet uw website worden geactualiseerd?
Pak elke dag in ieder geval een klein stukje van uw bedrijf aan, dat valt prima te behappen. Met vele kleine stappen komt u ook vooruit, staat u niet stil en verrast u gasten telkens weer.
Sterker dan ooit
Willen is kunnen. Geloof in uw eigen creativiteit, uw ondernemersvaardigheden die u al zo ver brachten. En: omarm de crisis nu het nog kan. Ook leveranciers zijn creatiever dan tevoren en verbouwingen kunnen goedkoper dan 10 jaar geleden. Er zijn mogelijkheden om sterker dan ooit uit de crisis te komen, maar het gebeurt niet vanzelf.
Aan- en doorpakken dus. En bovenal: maak keuzes, vermijd compromissen. Ach, wat ben ik toch soms jaloers op die Amerikanen met hun tweepartijenstelsel. Als die iets willen dan doen ze het gewoon. Maar dat kunt u en kan ik dus ook. Yes we can.
Reacties zijn welkom op thierry.neufeglise@4ratio.nl.

