Door: Thierry Neufeglise
Recent had ik een w.t.f.-moment, om het maar even populair te stellen. Mijn vrouw, overtuigd veganist, was namelijk bezig met de organisatie van een evenement in een groot party- en congrescentrum. Op de website geeft dit bedrijf aan dat geen wens te moeilijk is en dat het bij alle ideeën graag meedenkt. Dat schept verwachtingen. Om vervolgens een week voor het congres aan te geven dat er niet tegemoet gekomen kan worden aan dieetwensen.. Daar sta je dan: congres geregeld, maar voor het afsluitende diner moet er worden uitgeweken. Op zo’n moment baal ik dat anno 2014 zelfs gerenommeerde partijen zich geen raad weten met ‘de zeikerds’ van nu: vegetariërs, veganisten en andere gasten met dieetwensen.
Daarom even wat getallen. Bijna een miljoen Nederlanders eten inmiddels vegetarisch of veganistisch, er zijn meer dan driehonderdduizend mensen met een voedselintolerantie, er zijn er honderdduizenden met dieetwensen vanwege bijvoorbeeld een darmziekte en dan zijn er ook nog de mensen die gewoon zo min mogelijk vetten of suikers tot zich willen nemen. Het gaat dus om te veel gasten om te negeren of om te kunnen zeggen: tafel vier is voor twee zeikerds.
Jaren geleden sprak ik een ondernemer die een glutenvrij menu had samengesteld voor één gast. Een paar maanden later parkeerden er bussen vol gasten voor zijn zaak. Het ging om mensen van een vereniging die gehoord hadden dat hier rekening gehouden kon worden met hun dieetwensen. Die zogeheten zeikerds zijn dus melkkoeien. En het gaat niet alleen om eten: er is ook veel vraag naar biologische wijn of vruchtensappen. En wat dacht u van bier? Slechts een uiterst klein aantal bieren kan vegetarisch genoemd worden vanwege het zogeheten klaren met dierlijke eiwitten.
Dat brengt me weer bij persoonlijke aandacht: door gericht een paar opties op de menukaart op te nemen van gerechten, snacks en dranken die passen bij een dieetbehoefte of persoonlijke overtuiging, laat u al zien dat u aan die grote groep heeft gedacht. De kaart hoeft ook helemaal niet op z’n kop: een beetje getrainde kok weet immers hoe hij een basisgerecht geschikt kan maken voor een dieet.
Communiceer uw mogelijkheden vervolgens op de menukaart en website. Vergeet daarnaast het volgende niet: underpromise en overdeliver. Beloof niet wat u niet waar kunt maken. Uw met hard werken opgebouwde reputatie kan dan namelijk een flinke knauw krijgen. Wees vooral realistisch. Heeft u bijvoorbeeld maar weinig ervaring met dieetwensen? Neem dan de tijd. Zo kozen mijn vrouw en ik eens bewust voor een partycentrum in De Moer omdat de eigenaar eerlijk aangaf weinig ervaring te hebben met vegetarisch koken, maar ook zei bereid te zijn hier tijd en energie in te gaan stoppen.
Gasten met dieetwensen zijn al tevreden met een oplossing. Nog wel. De tijd dat zij uit een veelvoud van hoofdgerechten en drankjes willen kunnen kiezen, ligt namelijk in het verschiet. Bind deze niet-zeikerds aan u en het zal u dus geen windeieren leggen.

