Zet het bedienend personeel in de etalage

Je ziet het vaak genoeg. Gasten richten zich op dat vaste gezicht in de zaak, meestal de eigenaar. Dat is een afhankelijke, daardoor kwetsbare situatie en niet erg motiverend voor het bedienend personeel. Je medewerkers zijn namelijk ook goed getraind en hebben meer passie voor je zaak dan je misschien denkt. Tijd om dat in beeld te brengen en te vertellen.

Gasten willen weten wie hen helpt. Loyaliteit begint nu eenmaal bij kennen en gunnen. Laat je medewerkers daarom vertellen over hun dromen, inspiraties en overtuigingen. Dat geeft meer vertrouwen en spreekt aan. Deze aanpak is een onderdeel van storytelling. Je verhaal vertellen vanuit de oprechte emotie en passie.

Jouw visie
Met inzet van storytelling laat je mensen natuurlijk communiceren. Want persoonlijke, warme verhalen zijn een sterk communicatiemiddel om de visie en strategie van een bedrijf uit te dragen. Naar gasten en leveranciers, om maar eens een begin te maken. Een treffend voorbeeld van een praktische klantervaring geeft vaak een goed beeld van waar je medewerker en daarmee je service voor staat.

Teamgeest
Door ook de bediening met een beeldend verhaal in de zonnige etalage te zetten, wil de gast bovendien niet meer perse alleen door de horecaondernemer 'bediend' worden. Storytelling versterkt de teamgeest en kwalitatieve uitstraling. Iedereen heeft de passende expertise om de klanttevredenheid te verhogen.

Concreet
Door je medewerkers te (laten) interviewen krijg je de juiste verhalen. Laat de journalist of copywriter er een krachtig verhaal van maken. Regel ook foto’s van bijvoorbeeld opleidingsdiploma en hobby. Zo combineer je tekst en beeld tot een complete 'story' per medewerker. Je kunt je voorstellen dat deze medewerkersprofielen zo bij elkaar een prachtige etalage vormen. Deze presentatie kan gewoon op je site als apart onderdeel 'even voorstellen' op een speciale Pinterest-board of als aanvulling op je profiel van bedrijf of team. Maar denk ook aan je bedrijfsdocumentatie, het menu, een poster in de zaak of het buitenbord en natuurlijk sociale media. Stel je eens voor ...

Robert Arnoldy is adviseur in marketingcommunicatie. Hij wil ondernemers in het midden- en kleinbedrijf helpen aan meer rendement door de gast-/gasttevredenheid te maximaliseren. Dat kan door een effectieve communicatieslag te maken op basis van praktisch klant-/gastonderzoek.