Je ziet het vaak genoeg. Gasten richten zich op dat vaste gezicht in de zaak, meestal de eigenaar. Dat is een afhankelijke, daardoor kwetsbare situatie en niet erg motiverend voor het bedienend personeel. Je medewerkers zijn namelijk ook goed getraind en hebben meer passie voor je zaak dan je misschien denkt. Tijd om dat in beeld te brengen en te vertellen.
Gasten willen weten wie hen helpt. Loyaliteit begint nu eenmaal bij kennen en gunnen. Laat je medewerkers daarom vertellen over hun dromen, inspiraties en overtuigingen. Dat geeft meer vertrouwen en spreekt aan. Deze aanpak is een onderdeel van storytelling. Je verhaal vertellen vanuit de oprechte emotie en passie.
Jouw visie
Met inzet van storytelling laat je mensen natuurlijk communiceren. Want persoonlijke, warme verhalen zijn een sterk communicatiemiddel om de visie en strategie van een bedrijf uit te dragen. Naar gasten en leveranciers, om maar eens een begin te maken. Een treffend voorbeeld van een praktische klantervaring geeft vaak een goed beeld van waar je medewerker en daarmee je service voor staat.
Teamgeest
Door ook de bediening met een beeldend verhaal in de zonnige etalage te zetten, wil de gast bovendien niet meer perse alleen door de horecaondernemer 'bediend' worden. Storytelling versterkt de teamgeest en kwalitatieve uitstraling. Iedereen heeft de passende expertise om de klanttevredenheid te verhogen.
Concreet
Door je medewerkers te (laten) interviewen krijg je de juiste verhalen. Laat de journalist of copywriter er een krachtig verhaal van maken. Regel ook foto’s van bijvoorbeeld opleidingsdiploma en hobby. Zo combineer je tekst en beeld tot een complete 'story' per medewerker. Je kunt je voorstellen dat deze medewerkersprofielen zo bij elkaar een prachtige etalage vormen. Deze presentatie kan gewoon op je site als apart onderdeel 'even voorstellen' op een speciale Pinterest-board of als aanvulling op je profiel van bedrijf of team. Maar denk ook aan je bedrijfsdocumentatie, het menu, een poster in de zaak of het buitenbord en natuurlijk social media. Stel je eens voor ...
Hoe zo'n verhaal eruit kan zien? Hieronder een (algemener) voorbeeld van mijzelf.
Dingen met energie beter maken, mooier maken
Als kind maakte ik graag al van 2 oude fietsen een hele. Ik knutselde en bouwde met vriendjes de meest bijzondere boomhutten en streed met fikse zandkastelen tegen de opkomende vloed. Ik was 8, 9 jaar en sprak met veel lol de eerste radiospotjes met geluidseffecten in op een Philips-taperecorder. Van reclame voor snertsoep tot Märklin-treinen en 'Ktel'-jingles. Alle 13 goed, je kent het wel. Het kon niet gek genoeg en op dat moment dacht je er niet over na dat dit nog wel eens heel dicht bij je latere beroep zou komen ...
Goed om je heen kijken, dingen met energie beter maken, mooier maken. Iets bedenken en dat goed uitvoeren. Inmiddels ben ik wel wat ouder en wijzer maar de passie zit er nog steeds sterk in. De hobby's zijn inmiddels verschoven naar een actief gezinsleven, de moestuin, lekker rennen, sociale projecten en start-ups. Ik pas het inventieve, analytische en resultaatgerichte ook toe in het communicatievak.
Na een bachelor in communicatie werkte ik jaren als accountmanager bij reclamebureaus en als zelfstandig communicatieadviseur. Ik adviseerde ook met veel plezier op complexe overheidsprojecten. Met liefde voor het vak en met de klant centraal. Als ondernemend communicatieadviseur werk ik het liefst van idee naar realisatie voor het mkb. Vanuit mijn communicatieadviesbureau behaal ik zo de beste resultaten en dat hoor ik ook van klanten terug. Goed luisteren en dan samen zorgen dat het beter gaat. Want als je ergens enthousiast voor gaat, profiteren je klanten daar zichtbaar van. Een mooi voorbeeld daarvan is de mkb-module 'storytelling door medewerkers'. Een pasklaar concept in tekstredactie, vormgeving en productie.
Robert Arnoldy zorgt als adviseur met ROAR online marketing communicatie dat je product of dienst gevonden, gezien, gelezen, gehoord én gedeeld wordt. Met de juiste mix van online én offline tools voor een optimale klantervaring. Voor meer info en contact: https://www.ro-ar.nl

